غيبت موجه و غيبت غير موجه
با سلام خدمت همكاران محترم در طول سالتحصيلي ممكن است برخي دانش آموزان در طول سالتحصيلي يا سر جلسه امتحان غيبت داشته باشند اين غيبت ممكن است موجه يا غير موجه باشد .
غيبت غير موجه
به غيبتي گفته مي شود كه دانش آموز هيچ دليلي براي غيبت خود ندارد و نمرات اين نوع غيبت در سيستم 98 وارد شده و 98 به منزله نمره صفر در سوابق فرد اعمال مي گردد
غيبت موجه
به غيبتهايي كه دانش آموز بنا بر اثر دلايلي مثل بيماري -تصادف -بستري شدن و …. امكان حضور در مدرسه و جلسه امتحاني را نداشته است گفته مي شود وقتي براي فردي كه غيبت موجه كرده است عدد((97)) را اعمال مي نماييم بدين منظور مي باشد كه سيستم نمره اين درس در اين دوره حساب نمي كند و در معدل فرد در اين دوره به حساب نمي آورد و باعث افت معدل فرد نمي گردد وقتي كارنامه اي براي فرد چاپ مي گردد در مقابل دروسي كه غيبت موجه خورده عبارت((حذف)) مشاهده خواهيد كرد كه با ديدن اين عبارت فكر نكنيد شما در انجام مرحله اي خطايي انجام داده ايد بلكه سيستم با درج عبارت ((حذف)) به فرد نشان مي دهد كه در معدل فرد اين درس دخيل نبوده است يك نكته:براي فردي كه براي درس يا دروسي غيبت موجه درج گردد تا مشخص شدن تكليف اين درس برايش امكان فارغ التحصيلي وجود ندارد
تشخيص نوع غيبت
طبق تبصره ماده 81 آيين نامه آموزشي تشخيص نوع غيبت در امتحانات داخلي بر عهده شوراي مدرسه و در امتحانات هماهنگ با كميسيون خاص منطقه و در امتحانات نهايي با رئيس حوزه تصحيح پس از هماهنگي با مدير مدرسه مي باشد. هر دانش آموزي چه در طول سالتحصيلي و چه در جلسه امتحان حضور نداشته باشد براي غيبت خود بايد مدرك ارائه نمايد و اين مدرك بر حسب نوع امتحان مورد بررسي قرار خواهد گرفت
غيبت در طول سالتحصيلي
اگر دانش آموزي به دليل غيبت موجه نمره مستمر نداشته باشد بر اساس ماده 80 آيين نامه آموزشي نمرات پاياني وي به عنوان نمره مستمر درج مي گردد . غيبت در امتحانات نوبت اول و نوبت دوم اگر دانش آموزي در امتحانات نوبت اول و دوم غيبت داشته باشد در صورت غير موجه بودن برايش در برنامه دانش آموزي 98 و در صورت موجه بودن برايش 97 درج مي گردد براي غيبتهاي موجه نوبت اول هيچ آزمون مجددي گرفته نمي شود و نمرات نوبت دوم توسط سيستم براي نوبت اول محاسبه مي گردد. و براي غيبتهاي موجه دروس داخلي و هماهنگ امتحانات نوبت دوم و شهريور در صورت درخواست ولي دانش آموز مدير مدرسه موظف است حداكثر تا دو هفته پس از آخرين امتحان در دروس داخلي و هماهنگ آزمون مجدد اخذ خواهد شد يك نكته:اگر فردي در امتحانات نهايي غيبت موجه داشته باشد از اين فرد آزمون مجدد اخذ نمي شود و اين فرد بايد در دوره بعدي امتحانات نهايي شركت نمايد يك نكته: طبق ماده 78 آيين نامه آموزشي اگر دانش آموزي در امتحانات نوبت دوم و شهريوماه در همه درسها غيبت موجه داشته باشد واحدهاي وي در آن سال حذف و براي او وقفه تحصيلي محسوب مي شود در اين صورت ضروري است كه توضيحات لازم در كارنامه و ساير مدارك تحصيلي دانش آموز قيد شود.
تشخيص غيبت موجه دروس داخلي
وقتي فردي در دروس داخلي شركت نكرده و مدركي براي موجه بودنش ارائه كرد شوراي مدرسه تشكيل مي يابد و اگر راي بر موجه بودنش داده شد فرم(( برگ راي شوراي مدرسه)) در سه صفحه تنظيم مي گردد كه يكي در مدرسه و يكي در پرونده دانش آموز و يكي هم به اداره ارسال مي گردد جهت دانلود برگ شوراي مدرسه روي عكس زير كليك كنيد در اين فرم در قسمت مربوطه اينطور نوشته شود: ((بر اساس راي صادره در ………(شماره جلسه) شوراي مدرسه…………..(نام مدرسه) تاريخ………….اجازه داده مي شود كه دانش آموز…………….بر اساس مدارك ارائه كرده براي غيبتهاي دروس……………….كه توسط اين شورا موجه تشخيص داده شد در آزمون غائبين موجه اين دروس شركت نمايد راي مذكور با توجه به وضعيت تحصيلي نامبرده به صورت موردي صادر شده و قابل تسري به ساير دانش آموزان نمي باشد
تشخيص غيبت موجه دروس هماهنگ
دروس هماهنگ براي دانش آموزان پايه ششم و نهم مي باشد اگر فردي در اين دروس غيبت داشته باشد مدرك خود را به مدرسه ارائه مي دهد تصميم گيري در مورد دروس هماهنگ داخلي در اختيارات شوراي مدرسه نمي باشد و بايد كميسيون خاص منطقه در اين مورد تصميم گيري نمايد بدين منظور فرم 1 كميسيون پر و به اداره ارسال مي گردد جهت دانلود فرم شماره 1 روي عكس زير كليك كنيد در اين فرم قسمت مشخصات را پر كرده و در قسمت شرح مختصري خواهيد نوشت ((دانش آموز فوق به علت ……. به استناد مدارك پيوستي در امتحانات هماهنگ دروس ……… شركت نكرده است )) سپس در پايين در قسمت اظهار نظر شوراي مدرسه خواهيد نوشت ((با توجه به اينكه مورد فوق از اختيارات شوراي مدرسه نمي باشد لذا جهت طرح در كميسيون خاص منطقه ارسال مي گردد.پيشنهاد مي شود به استناد بند 27ماده 4 آيين نامه وظايف و اختيارات كميسيون خاص با درخواست نامبرده موافقت گردد.)) بعد از تكميل و امضا قسمتهاي مربوطه اين فرم به همراه مدارك دانش آموز به اداره فرستاده مي شود و در آنجا بعد از طرح در كميسيون منطقه راي صادره به مدرسه ارسال مي گردد اگر موجه تشخيص داده شود اين فرد مجاز خواهد بود كه در امتحانات غائبين موجه شركت نمايد
تشخيص غيبت موجه دروس نهايي
اگر دانش آموزي در دروس نهايي غيبت داشته باشد و مدركي دال بر موجه بودن داشته باشد اين مدرك به مدير مدرسه خواهد داد و مدير مدرسه اين مدرك را به رئيس حوزه تصحيح امتحانات نهايي منطقه خواهد داد در مناطقي كه حوزه تصحيح ندارند و اوراق نهايي جهت تصحيح به مناطق جوار ارسال مي گردد مدير مدرسه مدرك را به امتحانات منطقه داده و آنها اين مدرك را به حوزه تصحيح خواهند فرستاد
اعمال نوع غيبت در ريز نمرات
بعد از اينكه نوع غيبت دانش آموز براي دروس هماهنگ و داخلي مشخص شد نوبت اعمال اين نوع غيبت در ريز نمرات مي باشد دبير مربوطه فقط در مقابل اين دانش آموز براي نمره مستمر يا كتبي فقط عبارت((غ يا غايب)) خواهد نوشت و همكار اجرايي موقع ورود نمره بر اساس نوع تشخيصي كه براي اين فرد صورت گرفته است ((97 براي موجه و 98براي غير موجه)) در سيستم درج خواهد كرد. نمرات نهايي در اختيار حوزه تصحيح منطقه است و كاربر حوزه تصحيح اين كارها را انجام خواهد داد.
ورود نمرات غائبين موجه
يك نكته:اين مورد براي امتحانات نوبت اول نمي باشد چون از غائبين موجه نوبت اول آزموني اخذ نمي شود حال براي دانش آموزي كه به علت تشخيص غيبت موجه اش و به درخواست اولياي دانش آموز آزمون مجدد از دروس مربوطه گرفته شده است دبير مربوطه براي اين مورد بعد از اخذ آزمون در ريز نمره در مقابل اين دانش آموز در قسمت ملاحضات ريز نمره ،نمره اخذ شده را نوشته و عبارت((غائب موجه)) نوشته و تاريخ نوشته و امضا نمايد اين نمره توسط همكار اجرايي در سيستم عدد97 را حذف و نمره را وارد خواهد كرد. ——————————————————————————————-
Thank you for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more clear from this post. I am very glad to see such wonderful info being shared freely out there.
You made some decent factors there. I seemed on the web for the problem and found most people will go along with together with your website.